In het zog van Flash door de Ayacucho

5 oktober 2012 - Ayacucho, Peru

Om de energie van het royale ontbijt optimaal te benutten, trokken we meteen op stap door de stad. Flash, de gids van het hotel, nam ons graag op sleeptouw door de stad die iedere dag wat meer onze thuis zal worden. We logeren dan wel in het  bruisende hart van Ayacucho, toch willen we graag een breder beeld van la ciudad krijgen waar destijds de kiem van het imposante Inca-rijk vruchtbare bodem heeft gevonden.

Na een bezoek aan de plaatselijke mercado (markt), waar onze camera's geen rust kregen en we al meteen heerlijke verse sapjes degusteerden, bracht Flash ons naar een museum waar de authentieke weefkunst tentoon werd gespreid. De vacht van lama's en alpaca's leent zich immers optimaal voor het weven van tapijten, kledij en andere frivole textiel!

Onder het motto "er kan er nog altijd eentje bij, maar zeker geen twee meer", werden 8 ambassadeurs vervolgens in een overvolle bus gestouwd richting een sociaal eethuis. De twee overblijvers zetten de achtervolging in een veel ruimere taxi, en zo waren ze voor de lunch weer met 10. Nadat de batterijen weer opgeladen waren, volgde een bezoek aan een markt in een van de buitenwijken van de stad. Daar keken de kleine kromme vrouwen met lange vlechten en lachende peuters nieuwsgierig van achter hun stapels groenten en fruit naar die groep rare blanken.

In het museo de la memoria maakten we kennis met het zware verleden van Ayacucho. Een verleden van terreur, dat tot op heden een zware stempel op de provincie heeft gedrukt. De verhalen lieten ons niet onberoerd en onder de indruk van wat Flash ons had verteld keerden we terug naar ViaVia om al de indrukken van de dag te laten bezinken.

Een zeer geslaagde eerste dag in een prachtige stad! Morgen trekken we naar het platteland om nu echt kennis te maken met een project van Solid.

Wordt vervolgd!

1. Marcel Hermens:
    6 oktober 2012
    Wat een prachtige foto's. Ik zie dat er ook gefilmd wordt. Ben heel benieuw naar de bewegende beelden! Jammer dat de foto's geen bijschriften hebben :-( Hoe is het met de watervoorziening?