Honing proeven direct uit de raat

5 oktober 2015 - Ayacucho, Peru

Na het bezoek aan de gastgezinnen waar met name de sociale aspecten van Renova werden getoond (hygiëne, voeding, communicatie in het gezin), zijn wij vandaag in el campo (het platteland) op bezoek geweest bij de boeren die ondersteund worden door Renova in hun werk.

Honing direct uit de raat
Langs een adembenemend landschap arriveerden we 2 uur later op de bestelling. Een afgelegen dorpje met 4 boerderijen en wat huizen. De boerderijen liggen op een soort hoogplateau op 3600 meter. We werden zoals gewoonlijk hartelijk ontvangen door de families. Een eerste rondleiding op boerderij 1 bracht ons langs nieuwe stallen met koeien, een nieuwe serre (helemaal anders als in België) en de bijenkasten. Hier mochten we proeven van verse honing recht uit de raat, super lekker. Renova heeft geholpen bij het opzetten van een goede koeienstal van natuurlijke producten uit de regio (ecalyptusbomen) en de familie heeft een tweede bezigheid gekregen: bijen houden. Peru staat bekend om de super gezonde honing en dit product wordt zowel verkocht door de boeren als door de families in dit kleine dorpje zelf genuttigd.

imker   bijen  varken

Bij de tweede boerderij kregen we uitleg over het kweken van quinoa en het programma dat Renova hier voor heeft geschreven. Voorheen teelden de boeren slechts haver voor hun eigen voeding en van de dieren die zij houden. Nu verbouwen zij door Renova ook quinoa op grote schaal (3000 ton) en aardappels. Dit maakt dat de mensen zelf gevarieerder en voedzamer kunnen eten, en dat zij tevens een product verbouwen dat zij op de markt kunnen verkopen. Renova ondersteunt hen door middel van advies over het verbouwen van quinoa en de irrigratie.

Organic
Voor ons staat een beer van een vent te vertellen hoe hij quinoa heeft geproduceerd. Heel mooi dat hij aangeeft alleen organic te willen verbouwen, omdat hij gehoord heeft dat de bestrijdingsmiddelen slecht voor de mens zijn. Met het gebruik van bestrijdingsmiddelen zou het hem een dubbele oogst kunnen opleveren, maar hij kiest ervoor om een eerlijk product te verbouwen omdat zoals hij zelf zei: ‘Hij een gezond product wilt verbouwen dat gezond is voor zijn gezin, de mensen in de regio en goed is voor het milieu en daarmee dus de rest van de wereld’. De voedingswaarde van de quinoa uit deze regio is enorm hoog.

Het leven is niet gemakkelijk voor deze mensen. De prijs van quinoa per kilo is in 1 jaar tijd gedaald van 10 sol per kilo naar 6 sol per kilo. Dit komt doordat er op dit moment meer aanbod is dan vraag. De quinoa wordt tevens geexporteerd naar Belgie. Solid Peru zet zich in om een grotere afzetmarkt te vinden in Belgie voor de quinoa en is bezig om een fair trade label te krijgen voor de quinoa van de Renova boerderijen. Dit zou betekenen dat de prijzen minder schommelen en de boeren kunnen rekenen op een vast inkomen.

klein slaapje doen   quinoa

Metselen
Onderweg hadden we gezien dat de boeren bakstenen aan het maken waren. Na vragen hebben we dit ook even mogen doen. Met een mengeling van klei, stro en water worden de bakstenen gemaakt. Dit wordt met de handen in een vorm gedaan en dan op de grond gedroogd. Het maken van bakstenen wordt gesubsidieerd door de Peruaanse overheid om ervoor te zorgen dat de boeren op het platteland in de droge periode werk hebben (bakstenen produceren voor eigen gebruik) en hun levensomstandigheden kunnen verbeteren. Bij een van de boeren is van de bakstenen een prachtige kas gebouwd waar onder andere spinazie, aardbeien, sla wordt verbouwd voor eigen gebruik en voor het hele dorp.

bakstenen bouwen   bakstenen  wendy in de kas

Natuurlijke waterbron
Na dit bezoek zijn we vertrokken voor een wandeling naar een waterval en verder door naar het punt waar we terug hadden afgesproken met onze chauffeur. Het was een prachtige wandeling door een mooie vallei. Daar het allemaal wat was uitgelopen vertrokken we in het donker. Het eindpunt was een natuurlijk bad. Allen met de verwachting om bij een mooie warmwaterbron te kunnen zwemmen a la IJsland, komen wij terecht bij een zwembad waar letterlijk het water uit de bergen in wordt opgevangen. Eigenlijk heel mooi om op deze manier een voorziening voor de buurt te hebben. Onderweg zijn we uitgestapt op een hoogte van 4000 meter om de Melkweg te bewonderen en een foto van te nemen. Dit kan je echt alleen maar hier zien, fantastisch.

wandeling

Vandaag iets minder proza in deze blog dan jullie van ons gewend zijn, dat komt door het tijdstip: Vandaag staan wij om 5uur op om de Alpaca’s te mogen bewonderen op 4000m hoogte, maar eerst nog even een blogje schrijven!

1. Joris Smets:
    6 oktober 2015
    Zeer leuk, maar kleine rechtzetting qua hoeveelheid biologische quinua die Renova hielp verbouwen en commercialiseren: dit betreft 3.000 ton (en niet 300.000 ton;-).
    Om een idee te hebben:
    - De totale productie van quinua in Peru (2014): 70.000T, waarvan 36.000 T voor export
    - De totale productie van quinua in de regio Ayacucho (2013): 5.000T,
    - De totale productie van biologische quinua via Renova (2015): 3.000T