Het hooggebergte van Peru

6 oktober 2015 - Ayacucho, Peru

Diamanta het breiatelier van Solid Peru, gebruikt sinds kort ook Alpaca wol van inwoners van Santa Fe. Hierdoor wordt de wol van de alpaca’s niet alleen meer voor eigen gebruik geproduceerd, maar ook voor de export naar België ingezet.

De tijd staat stil
We hebben een kijkje in de keuken mogen nemen bij een alpaca houder in Santa Fe, mama Nancy en haar familie. Voordat we samen met haar de alpaca’s naar de wei brachten, waren we getuigen van een  heuse scheer partij. Twee grote mannen zochten de grootste alpaca uit en haalden deze uit de kudde. Dit ging niet al te gemakkelijk. Het beest wist misschien al wat hem te wachten stond. Met een soort van hegge schaar wordt de alpaca geknipt, terwijl het beestje vast gebonden is aan de grond. Alles gaat met de hand. Het kost de dames best veel tijd. Ondertussen hoor je de alpaca grommen en geluidjes produceren die we niet helemaal thuis kunnen brengen. Vindt zij het fijn, pijnlijk? Een dik pak wol is het resultaat. Nadat de geschoren alpaca zich gelukkig en wel weer kan voegen bij de anderen, worden ze naar de wei gebracht. De alpaca’s worden 1 keer in het jaar geschoren, in september. De veehouders verkiezen de alpaca’s boven het schaap vanwege 1. Het alpacavlees is veel smaakvoller, 2. De alpaca’s zijn hele trouwe beesten en komen altijd weer terug naar de boerderij, 3. De alpaca’s eten veel minder dan de schapen en tot slot, brengt het prachtig warme wol op (3 keer zo warm). De mama’s laten hun eigen gebreide truien, sjaals en handschoenen zien, echt prachtig.  We lopen mee met de alpaca’s naar de wei en een prachtig uitzicht op het berggebied is het resultaat. Het is alsof de tijd hier even heeft stil gestaan: de stilte en rust, kinderen spelen met zelf gemaakt speelgoed, alpacavlees ligt te drogen aan de waslijn, met een hegge schaar worden de alpaca’s geschoren en de mama’s spinnen de vacht van de alpaca’s met de hand. En wij zijn allemaal een beetje van deze grappige beestjes gaan houden.

camille met mama  alpaca   scheren   scheren alpaca - Copy versierde lama's - Copy IMG_2155

Bosque del Piedras
Wij vervolgen de weg naar Bosque del Piedras. Bosque Del Piedras est une plaine remplie de blocs de pierre qui ont pris différente forme dû à l érosion et à la force du vent. Idéal pour une partie d'escalade improvisée et pour quelques photos sympathiques.

Groepsfoto bosque de piedre   alpaca groep

Genieten als kleine kinderen
De dag wordt afgesloten met een samenkomst met de directie van Solid Peru om de groep de kans te geven vragen te stellen over de projecten. Leuk om te horen dat de dames van DiaManta enorm genoten hebben van de individuele activiteiten van afgelopen vrijdag. Grote indruk heeft Chris gemaakt met het pannenkoeken bakken. Een man in de keuken? Dat zijn ze hier niet gewend, en dat beviel erg goed. Daar willen de vrouwen een voorbeeld aan nemen binnen hun eigen familie. Ook de stretch en relax oefeningen van Vivian en Philip gaan zeker terug komen in het dagelijkse werkritme van de dames. Daarnaast is het waardevol voor Solid Peru om de dames ook naast het werken in het breiatelier, kennis te laten maken met sociale activiteiten. De manager van Dia zei het heel pakkend: ’Voor mij was de dag enorm geslaagd omdat ik deze vrouwen in tijden niet zo veel plezier heb zien maken, en heb zien genieten als kleine kinderen’. Solid Peru wilt vaker dit soort activiteiten terug  laten komen voor de dames, zodat zij én gezonder hun werk kunnen doen (houding en stretch oefeningen) én buiten het werk om samen kunnen ontspannen. Dit is nieuw in Peru. De werkgevers richten zich hier niet op het welzijn van hun eigen medewerkers. Solid Peru heeft al de tandarts, oogarts en gynaecoloog langs laten komen bij het breiatelier om de vrouwen te controleren en te helpen waar nodig. Mooi werkgeverschap, aangezien vele vrouwen geen bezoek aan een oogarts, tandarts of gynaecoloog kunnen betalen.

marjella met uitzicht  santa fe nino  santa fe  foto lama's

Vandaag staat Avelac op het programma, de veehouderij en kaasboerderij van Renova. Op verzoek van de groep overnachten wij in de veestallen, om nog 1 keer de prachtige sterrenhemel te mogen bewonderen en de reis te evalueren aan het kampvuur. Dit betekent dat wij even uit de lucht zijn. Morgen zijn wij weer terug in Ayacucho voor onze laatste dag hier.