Van de Wari naar de pampa's

8 oktober 2012 - Ayacucho, Peru

Omdat we zondag de 7e al vroeg weer terug waren van ons avontuur op de boerderij, hadden we de tijd om de omgeving van Ayacucho te verkennen. Aan mij de eer om als gids te dienen op de archeologische site Wari, de hoofdstad van het ooit machtige Wari rijk, de voorloper van de Inca's. In een fantastisch woestijnlandschap vol cactussen liepen we langs verdedigingsmuren van 10 meter hoog en zagen we de resten van paleizen,  raadskamers, en enorme grafcomplexen.

De trip ging verder richting Quinua, de plaats waar de Peruanen zich vrijgevochten hebben van de Spanjaarden. Op het slagveld stond een gigantische obelisk ter herinnering aan de belangrijkste veldslag in de Peruaanse geschiedenis. Het was een echte toeristische bestemming voor de Peruanen zelf, er liepen heel wat families rond en je kon er ritjes te paard over het slagveld maken.

Quinua zelf was een uiterst pittoresk dorpje in koloniale stijl met schattige huisjes en hobbelige straatjes. Op de daken van de huizen stonden kleine aarden huisjes die ervoor moeten zorgen dat het huis veilig blijft. Het dorp was vrijwel uitgestorven omdat op het veldje naast het dorp het jaarlijkse Chicharron en Cuy festival aan de gang was. Gefrituurde varkenshuid en jawel, cavia. Heerlijk smullen onder begeleiding van een echte Peruaanse feestband.

Vandaag, de 8ste, zijn we met de bus het platteland ingegaan om de verschillende projecten van Solid te bezoeken, om te zien welk effect de organisatie in de praktijk heeft. We begonnen bij een boer die ons liet zien hoe hij, onder begeleiding van Solid, een nieuw ras koeien heeft gefokt, die nu 8 tot 10 liter melk per koe produceren in plaats van 2. Ook heeft hij een nieuwe stal gebouwd zodat de koeien niet meer buiten hoeven te staan en dus gezonder blijven. Twee putten met kuilvoer (geconserveerd gras) zorgen ervoor dat de koeien ook in de droge periode goed kunnen eten. In zijn huis hebben ze zelf met lokale materialen een verbeterde keuken aangelegd, naar ontwerp van Solid. Waar men vroeger in een rokerige, rommelige keuken zat, is er nu een nette, meer hygienische en vooral rookvrije leefomgeving.

Het zoontje van de boerin was ontzettend bang voor ons, mede omdat er bijna nooit zo'n grote groep blanke mensen daar op het land komen, maar ook vanwege de legende van de Pistaco. Het verhaal gaat dat de gringo's naar Peru komen om de kinderen te stelen en het vet van de mensen op te eten, genoeg reden dus om ons te vrezen. Wij hebben ons beste beentje voor gezet en gelukkig toch nog goede vrienden gemaakt met de kleine.

Bij de andere boeren zagen we vergelijkbare aanpak. Betere koeien door inseminatie met geïmporteerd sperma, beter onderdak voor de beesten, hygiënische werkwijzen voor het melken en verbeterde keukens. Bij de kaasboer mochten we de kaas rechtstreeks van de plank proeven, heerlijk!

Het mooie van de aanpak van Solid is dat zij niemand geld of materialen geven. Zij geven de mensen informatie om de productie te verbeteren en advies bij het uitvoeren van hun plannen. En ze komen ook regelmatig terug om te zien hoe het ermee gaat. De boeren kopen zelf de materialen, passen hun werkwijze zelf aan en zien zelf binnen afzienbare tijd het resultaat. Ze zijn dan ook supertrots op hun nieuwe stal, hun nieuwe kaasfabriek of hun nieuwe keuken.

Ik kan eerlijk zeggen dat ik trots ben dat Bever en AS Adventure Solid steunen door het merk ayacucho aan te bieden.

Namens de Ayacucho Ambassadeurs,

Willem

1. Wilma:
    9 oktober 2012
    Goed dat mensen leren om het zelf te doen, dat is zo belangrijk voor hun zelf respect.
  2. Oma Rini:
    9 oktober 2012
    wat mama geschreven heeft kan ik volledig beamen. Zij hebben alles wat ze nu doen zelf verdiend met hun eigen producten en daar gaat het om. wij zijn niet de weldoeners, we mogen van hun leren, per slot houden wij er goede kleding van over waar ook op verdiend wordt. Geweldig en voor jullie een goeie levenservaring. Sterkte voor de komende dagen, ik heb van Wilma gehoord dat er een paar, waaronder Marike, hoogte ziek zijn. Ik hoop dat die gauw gewend zijn. Het zal de ijle lucht wel zijn, dus diep ademhalen, 2wacht met spanning verdere berichten af. Oma Rini.
  3. Yves, el marido de la doctora Christa:
    super zeg!
    ze zouden daar een boeiend en bloeiend eco-agrotoerisme kunnen opzetten!
    heel leerzaam ook voor wie het van thuis volgt.
    ik kijk al uit naar het vervolg
    mis amores aan Christa ( 't kleinste van de twee)
  4. Dermatoteam:
    Beste Ayacucho's,

Het lijkt ons daar in Peru fantastisch. Dat het een mooi avontuur wordt voor jullie allemaal daar twijfelen wij niet aan. Wij genieten ondertussen van alle foto's die we kunnen bekijken en hadden ons zeker verwacht aan dit soort activiteiten.
    Jullie hebben wellicht heel veel plezier maar ook veel bijzondere en unieke momenten.
    Er zijn er hier die heel veel zin hebben om de agenda's te schrappen en Dr. De Cuyper bij te staan in haar activiteiten.
    Het werk roept ons, de gang staat vol, spoed belt, er komt een consult met de fax toe,....
    Tot gauw en geniet van jullie tijd daar,
    Het dermatoteam
  5. Marcel Hermens:
    9 oktober 2012
    Alweer veel prachtige foto's. Wat mooi en leuk om te zien hoe jullie de handen uit de mouwen steken. Als klein kind zou ik ook wel schrikken van die grote blanke europese mannen en vrouwen. Gelukkig bleek het ijs snel gebroken. Ik hoop dat degenen die wat last hebben van hoogteziekte met wat cocathee snel weer zonder hoofdpijn ctief mee kunnen doen met het programma.
  6. Flor:
    9 oktober 2012
    Toffe en mooie verhalen met prachtige foto's die ons hier een beeld geven van een gans andere manier van leven zonder de grote europese luxe
    kan je ook best gelukkig zijn en van gezonde lucht genieten
    Geniet nog van jullie verblijf daar en ik zie al uit naar volgend verslag en foto's
  7. Wietse:
    10 oktober 2012
    Ze hebben er vast Fries stamboekvee doorheen gefokt;)
  8. Greet:
    Hé Lieveke,

Mooie verhalen en leuke foto's. Je krijgt hiermee een goed beeld wat solid daar allemaal verwezenlijkt. Fantastische initiatieven.
    Een hele ervaring dat je dit met een ploeg ayacuchoambassadeurs kan meemaken.
    Hopelijk heb je (en ook de rest van de ploeg) de komende dagen geen last meer van de hoogteziekte.
    Amuseer jullie ginder en de groetjes aan de ploeg.

Ludo
  9. Liliane:
    10 oktober 2012
    Fantastisch dat wij ons op het thuisfront, dankzij de mooie verslagen en foto's, een goed beeld kunnen vormen van jullie belevenissen. Wat een impact moet het hebben wanneer je dat alles 'aan den lijve' kunt ervaren! Geniet nog met z'n allen met volle teugen van het tweede deel van deze inleefreis. Laat jullie prikkelen door de zeer interessante projecten van Solid!
  10. Liesje:
    10 oktober 2012
    Meueuh... Je mag bij onze boerderij komen solliciteren hoor mamsie ;-)
    Supercoole foto's! t Ziet er daar wel een sfeerboel uit!
    Wel grof van dat arme kalfje dat jullie opgesmikkeld hebben :-)

Groetsels van de grote dochter en den Tim