Een dag bij Dia, het project voor tienermoeders en crisisopvang

10 oktober 2012 - Ayacucho, Peru

De grote dag, voor een aantal van de vrouwen onder ons. Vandaag gingen we naar Dia, het tienermoederproject van Solid Peru. Na het ontbijt vertrokken we met twee taxi's naar het gebouw van Dia waar we een presentatie kregen van Karin over het project en een rondleiding door het gebouw.

Het project werd twee jaar geleden opgericht door Solid voor meisjes tussen de 12 en 18 jaar die zwanger zijn van, of net bevallen zijn, van hun eerste kind. Na een intensief onderzoek bleek er nog geen instantie te bestaan waar meisjes van deze leeftijdsgroep uit vaak problematische thuissituaties terecht kunnen met hun problemen. Vanaf de zwangerschap tot dat de kinderen 2 jaar oud zijn worden ze door Dia opgevolgd.  Bij Dia krijgen ze behalve een paramedische begeleiding ook psychologische hulp, kans tot tewerkstelling, advies rond gezonde voeding, opvoeden van hun kind, omgang met hun partner maar misschien nog het belangrijkst, bij Dia leren ze andere meisjes kennen in gelijkaardige situaties.

Deze meisjes worden thuis bezocht en begeleid door een team van enthousiaste medewerksters. Dit verschilt van drie keer per week in het begin tot een langzame afbouw als hun kind twee jaar oud is. Er worden educatieve workshops voor deze meisjes gegeven over voeding, seks, geldzaken, werk, respect, liefde enzovoort en elke woensdagmiddag is er een groepsworkshop rond een specifiek onderwerp.

Dia heeft hiernaast ook een crisis opvang opgezet. Dit is voor meisjes die te maken hebben gehad met geweld binnen het gezin en seksueel misbruik en niet langer thuis kunnen verblijven. Ze kunnen terecht in een huiselijke omgeving op de eerste verdieping van Dia, waar ze 3 tot 12 maanden begeleid kunnen wonen. Voor deze meisjes wordt onderwijl een veiliger verblijf gezocht door de medewerkers van Dia, binnen hun familie kring of gewerkt aan zelfstandig wonen. Tijdens onze rondleiding door het gebouw van Dia werden we in de crisis opvang rondgeleid door een pittige jonge dame die trots de slaapkamers toonde vol met posters van Koreaanse popsterren en natuurlijk ook Justin Beeber. Het blijven tieners!

Na de presentatie over Dia zijn we in twee groepen uiteen gegaan om een workshop bij te wonen. De ene groep ging naar een workshop over gebalanceerde voeding voor de moeders en baby's. Hier leerden ze op een speelse manier wat het belang is van een variabel dieet en wanneer de baby's wat kunnen beginnen eten. Wat voor ons heel vanzelfsprekende maaltijden zijn waar we groenten, koolhydraten en proteïnen combineren voor een gezond geheel, is dit voor de meisjes geen duidelijk concept. Ze deden erg hun best want natuurlijk willen zij ook dat hun kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen, op het einde van de workshop slaagden ze er dan ook allemaal in om gezonde maaltijden samen te stellen voor hun baby op 6, 8 en 12 maanden!

De tweede groep ging naar een workshop over soa's. Eerst gingen we de meisjes ophalen die mee zouden doen aan deze workshop. De workshop werd gegeven in het huis van een van deze meisjes. Een van de Dia-medewerksters begeleidde deze workshop en liet ons door middel van spelletjes en liedjes eerst kennis maken met elkaar. Daarna verschafte ze informatie over soa's met zeer sprekende foto's op posterformaat. Met als afsluiter weer een spelletje en zo waren we klaar met het ochtendprogramma.

Na de lunch en het dutje in het Viavia hotel gingen we weer terug naar Dia voor de woensdagmiddag groepsworkshop. Dit keer was het onderwerp "hoe maak ik een kwaliteitsproduct". Eerst deden we een leuk Spaans naamspelletje om elkaar te leren kennen. Alle meisjes waren erg giechelig en verlegen om ons erbij te hebben, vooral ook door de aanwezigheid van 2 grote blanke binken, maar kwamen in de loop van het spel wat los. Daarna kregen we uitleg over verschillende kwaliteitsproducten en moesten we in groepjes een bedrijfje opzetten. De bedoeling was om enveloppen te vouwen en hieromheen een bedrijf te maken. We moesten bedenken wat we nodig hadden, hoeveel we konden maken en een contract ondertekenen. Nadat al onze enveloppen de eerste keer flink mislukt waren, kwamen we met de meisjes erachter dat om kwaliteit te maken je tijd, materiaal en goede werkomstandigheden nodig hebt. De tweede ronde van de enveloppen-productie ging daarom ook een stuk beter en zo had elke groep (op 1 uitzondering na) toch nog een mooie winst gemaakt.

Toen was de groepsactiviteit afgelopen, maar natuurlijk konden we niet weg zonder op de foto te gaan met alle meisjes en hun kinderen. Zwaar onder de indruk van een aantal schrijnende verhalen van de meisjes uit de crisisopvang keerden we terug naar het Viavia hotel. Daar stond ons nog een mooie verrassing te wachten nl. STROMEND WATER! Na lekker gedoucht en gegeten te hebben, zijn we helemaal klaar om de uitdaging van de volgende dagen aan te gaan. Twee nachten bij een gastfamilie op het platteland staan op het programma, zaterdag ochtend zijn we terug en zal ook de blog aangevuld worden met ongetwijfeld boeiende ervaringen!

Marike en de andere Ayacucho ambassadeurs

1. Wilma:
    11 oktober 2012
    Leuk, Marike om iets van jou hand te lezen, indrukwekkend alemaal. Vooral als je leeftijden noemt van 12 jaar. Dan ga je hier voor het eerst naar de middelbare school, daar hebben sommige al een baby. Veel plezier verder.xxx
  2. Lidy Balvers:
    11 oktober 2012
    Hoi Marike en de andere ambassadeurs,
    Wat interessant allemaal! Het is dat wij dit nu n.a.v. jullie bezoek daar meekrijgen maar anders heb je er geen idee van! Wat een snoezige foto van jou met de baby! Ik begrijp nu ook dat iedere ambassadeur, wisselend, een reisverslag maakt!
    Lieve meid, geniet en tot gauw!
    Henri en Lidy
  3. Paul en Marijke Balvers:
    Hallo lieve nicht,

We krijgen zo een mooi beeld van wat jullie er doen.
    Keep upp the good work!

Groetjes
  4. Inge:
    Hee Marike,

Echt een gave ervaring!!! Heel bijzonder!

Groetjes Niek en Inge
  5. Marcel Hermens:
    11 oktober 2012
    Wat een indrukwekkende verhalen. Heel bijzonder om zo een ruime week ondergedompeld te worden in de cultuur en het dagelijks leven van deze kwetsbare en sterke mensen. Mooi verslag! Ik ben trots op jullie en vind het fantastisch dat Beversport jullie deze kans geeft. Deze herinneringen zullen jullie niet gauw vergeten. Zo'n babietje vasthouden is heel bijzonder!
  6. Oma Rini:
    11 oktober 2012
    terug van bridgen heb ik eerst de foto's bekeken en daarna het verslag gelezen. Achter elke foto zit dan een schrijnend verhaal. Kinderen die nooit kind hebben kunnen zijn, wat zijn we toch bevoorrecht en wat fijn dat er iets, al is het gezien de omstandigheden dan niet eens zoveel, door jullie gedaan kan worden. Wij kunnen ook n og veel leren van jullie verslagen en de foto's zijn natuurlijk vertederend, alleen moet je niet teveel nadenken over het verdere leven van moeder en kind. Ja, en natuurlijk staat onze kleindochter er het allerliefste op met haar kindje. De anderen moeten nu niet jalours worden, jullie staan er ook prachtig op. Heel veel sterkte en plezier voor de nog komende dagen, liefs voor allemaal van de oma van Marike, Oma Rini.
  7. Wietse:
    11 oktober 2012
    Blijft leuk om te lezen. Is dit trouwens dezelfde baby als de foto die je mij stuurde, want hier ziet ze er wel lief uit. Deze zou mee mogen, maar alleen als je ook een lama in die tas krijgt;)
  8. Joanna:
    13 oktober 2012
    Greet nooit gedacht dat jij die ingewanden schotel zou eten.moet je toch maar niet klaarmaken met het familiefeestje zenne.Het ziet er ginder wel tof uit.Ons jo