Vol verwachtingen en enthousiasme!

24 september 2013 - Antwerpen, België

Vol verwachtingen en enthousiasme stappen we morgen in het vliegtuig naar Peru. Een bont gezelschap van Vlamingen en Nederlanders, allemaal verbonden aan A.S.Adventure of Bever. Sommigen als klant, anderen werkzaam voor een van deze bedrijven. Onze begeleidster is Winnie, die bekend is met het gebied en Solid. Met zijn elven gaan we naar de stad Ayacucho, hoofdstad van de regio die ook Ayacucho heet en op een hoogte ligt van 2000 tot wel 6000 meter, midden in de Andes. Dit wordt onze basis vanwaar we de regio in trekken.

Ayacucho is niet alleen de naam van het de regio in Peru, maar ook de naam van een merk dat bij A.S.Adventure en Bever wordt verkocht. Maar het zijn niet zomaar producten die je in onze winkels kunt kopen. Een deel van de opbrengst van deze producten gaat naar Solid International, een organisatie die dit geld gebruikt voor de door hun opgezette projecten.

Tijdens een uitgebreide en duidelijk presentatie bij onze eerste kennismaking horen we welke projecten dit zijn en dus waar het geld aan wordt besteed.

Voordat op de projecten zelf wordt ingegaan wordt ons een beeld geschetst van het gebied en dan wordt ook duidelijk waarom dit gebied door Solid is uitgekozen.

Ayacucho ligt op grote hoogte, op het platteland woont de bevolking verspreid en zijn er vaak weinig sociale vangnetten. De landbouw en veeteelt zijn veelal alleen voor eigen gebruik en een groot struikelblok hierbij is gebrek aan irrigatie. De hygiëne is gebrekkig en de voeding onevenwichtig. Ruim 68% van de bevolking leeft onder de armoedegrens en veel vrouwen en kinderen krijgen te maken met huiselijk geweld.

Belangrijk uitgangspunt bij de projecten is zelfredzaamheid en duurzaamheid. “Geef een man een vis en hij heeft eten voor een dag, leer hem vissen en hij heeft voedsel voor de rest van zijn leven”.

Wij zullen verschillende projecten gaan bezoeken, de eerste dagen in de stad, daarna ook op het platteland. Met de werknemers van Solid trekken we naar het platteland om een beeld te krijgen van hoe de projecten daar uitgevoerd worden. We zullen meewerken in de melkveestal in Avelac. Daarnaast zullen we ook meemaken hoe de Ayacuchanen leven door enkele dagen met een gezin mee te leven en te werken.

We zullen niet aan de zijlijn staan en alleen toekijken maar de handen zullen uit de mouwen gestoken worden!

Wat er in Peru allemaal gaat gebeuren kunnen jullie vanaf morgen op deze blog volgen.

Wij hebben er zin in!

1. Saskia jonker:
    25 september 2013
    Klinkt super goed, heel veel mooie ervaringen gewenst, speciaal voor Marco!
  2. Karlien:
    26 september 2013
    Veel plezier allemaal! Ik kijk uit naar jullie ervaringen dit jaar.

Karlien
    (reisbegeleidster 2012)
  3. Greet Anthoni:
    26 september 2013
    Veel plezier daar ! Hou ons op de hoogte.
  4. Veerle:
    26 september 2013
    Super veel plezier! ik ga de blog goed in de gaten houden en ben benieuwd naar al jullie avonturen!
  5. Peeters Els (groep acupunctuur):
    Have fun Annabelle!!