Rondom de stad Ayacucho

29 september 2013 - Ayacucho, Peru

Vandaag werden we om 9 uur verwacht op de binnenplaats. Na een alweer geslaagd ontbijt met zicht op de prachtige Plaza des Armas stapten we in ons busje dat we de hele dag zouden gebruiken. We hadden een aantal stops op het programma in de streek rondom Ayacucho. Na een uurtje langsheen een weg die slingert langsheen valleitjes en over heuvels kwamen we aan bij de Wari ruïnes. Deze beschaving heerste in het gebied tussen de jaren 700 en 1200 na Chr, een voorloper van de Incabeschaving. Prachtige ruïnes die een verhaal vertellen zoals er zovele zijn in deze wereld, een snelle opkomst en een al even snelle neergang.

Na het bezoek zijn we doorgereden via een grindweg doorheen het Peruaanse platteland. Prachtige vergezichten en authentieke dorpjes werden aan ons oog onttrokken toen we toekwamen bij een zwembad met een natuurlijke warmtebron. Op zich was dit een lieflijk ogende plaats, maar door de kleine regenbui besloot het merendeel van de groep om naar een waterval te wandelen. Op een padje naast de waterloop, dat af en toe niet meer was dan een voetbreedte langsheen een afgrond, liepen we door de heuvels. Aangekomen bij de waterval besloten een aantal mannen om zich van de jongens te onderscheiden door een verkwikkende douche te nemen.

Na de douche kreeg de honger de bovenhand bij de meeste groepsleden. Aangezien het dorpje Quinua dichtbij was en onze volgende stop, was dit ook de aangewezen plaats om iets achter de kiezen te steken. Een plaatselijke schotel (spaghetti, rijst en aardappels, afgewerkt met een tomatensaus) werd genuttigd om daarna door te gaan naar onze laatste stop. Onderweg kwamen we nog een aantal cavia's tegen die hun triestige lot niet meer konden ontlopen.

De laatste stop was vrij vergelijkbaar met de stop gisteren op het desolate plein. Een aantal kleine ateliers verkochten terracotta beeldjes en die werden door ons gretig bezocht. Meerdere ambassadeurs hebben er een aantal gekocht om sommige mensen op het thuisfront gelukkig te maken.

Na dit uitje was het tijd om terug te keren naar ons vertrouwd hotel. De voorbereiding op een drukke week kon beginnen, de laatste rust werd gretig benut. De twee volgende dagen gaan we immers een koeienstal bezoeken en daar ook gaan meehelpen, dus het inleven krijgt steeds duidelijkere vormen.