Monsieur Pannenkoek: Individuele activiteit

2 oktober 2015 - Ayacucho, Peru

Na het mooie ontvangst de afgelopen dagen bij Dia is het tijd om iets terug te doen: De individuele activiteit. Alle ambassadeurs zijn gevraagd om vanuit hun eigen talent of passie iets met de dames (tienermoeders of breimama’s) te ondernemen. Van pannenkoeken bakken tot acrobatiek/circus, van stretchoefeningen voor de breimama’s tot een fanatiek volleybaltoernooi.

De individuele dag door de ogen van een fotograaf (Brian)
Zalig om naar uit te kijken een individuele dag. Iedereen heeft zo zijn eigen project uit te werken om de mensen van DiaManta een onvergetelijke dag te geven. Mijn ambitie was om ook vandaag deze bijzondere mensen te portretteren. Dit verliep niet altijd even vlot. Niet alle mensen staan graag op de foto en de taalbarrière is voor mij nog altijd bijzonder groot. Echt ongelofelijk wat je met gebarentaal en mimiek kan verkrijgen. Het is voor mij een ongelofelijke leerschool. Geleidelijk aan verkrijg ik beelden waarvan ik overtuigd van ben. Tussen het fotograferen in heb ik kunnen meegenieten van de andere projecten. Zo mocht ik mee volleyballen met de Peruviaanse dames die aan het trainen waren voor de ge-ensceneerde wedstrijd Europa-Peru. Die dames kunnen er wat van in hun traditionele kledij en funny shoes. Zalig, ik kon er niet genoeg van krijgen. Wat me ook bijgebleven was vandaag was het moment wanneer ik samen met de hulp van Veerle de lokale kindjes aan het fotograferen was. Ze nam de kindjes die niet in mijn shoot mochten komen op haar schoot dusdanig dat ik mijn ding kon doen zonder dat ze me begonnen te beklimmen.

de fotograaf      vivian     camille

(Rug) Scholing met Viviane
Wat een leuke en goed gevulde dag. Eerst wat rugscholing aan de mama’s van Manta! Tussendoor meehelpen pannenkoeken bakken (Chris dit was een groots succes). Babykleertjes uitdelen aan de tienermoeders was emotioneel! Na de middag bezoek aan de Escualita: 18 kindjes tussen de 6 en 11 jaar in één klas, met weinig didactisch materiaal. Hier gaan wij proberen van thuis uit via internet wat verdere ondersteuning te geven.

Rek en strek met Philip
Hopelijk krijgen de brei dames van Manta minder stramme spieren en kunnen ze hun werk wat meer ontspannen doen door de 9 statische rekoefeningen die ze hebben geleerd. Elke dag gaan ze alle oefeningen nalopen die nu op plaatjes in het breiatelier hangen. De workshop bestond uit been-arm coördinatie oefeningen waarvan ik schrok hoe slecht de coördinatie van sommige dames is. Vervolgens zijn we de 9 rekoefeningen nagelopen en is afgesloten met een tikspel. Iedereen was razend enthousiast en ik herkende een dame die zelfs voor de 2e keer de workshop volgde. Ik zeg geslaagd!

rek en strek     Monsieur Pannenkoek     indisch koken

Monsieur Pannenkoek Chris
Als workshop had ik voorzien om de medewerkers van Solid te laten wie en wat België is, wie A.S.Adventure is waar hun producten verkocht worden en aansluitend een workshop pannenkoeken bakken. Het is geslaagd. Er zijn wel 150 mensen langs geweest om pannenkoeken te eten en om het recept te vragen. Wat waren ze allemaal enthousiast, sommige zijn wel stiekem 3x een pannenkoek komen vragen. Het mooiste moment was de mama die aan het fornuis ging staan en begon te bakken want ze wilde er alles van leren om ook thuis aan haar kinderen te kunnen geven ( om eens iets anders op tafel te zetten). Presentatie over België had een ongekende opkomst, ik denk wel 40 mensen die er waren. Door zeer visueel te werken met vergelijkende beelden vonden ze het allemaal interessant en is er ook veer gelachen ( vooral met het verschil in lengte tussen Peruvianen en Europeanen).

Circus maakt je blij met Marjella en Wendy
Marjella is in het dagelijks leven onder andere circusdocent en doet veel met theater. Circus maakt je blij, laat je samenwerken, levert verrassende momenten op en maakt je aan het Spelen, Stromen en Stralen. Dit alles was de reden om vandaag een circusworkshop te geven aan de tienermeisjes van Dia.

We gingen aan de slag met twee groepen meiden aan wie we een anderhalf uur durende workshop hebben gegeven. Deze bestond uit drie etappes; jongleren, slackline en acrobatiek. Voor het jongleren hebben de meiden zelf de balletjes gemaakt van ballonnen en zand. Een introductiespelletje was nodig om de meiden los te maken, maar daarna waren ze erg enthousiast en hebben ze volop meegedaan. Vooral de slackline was populair en de acrobatiekoefeningen leverde mooie samenwerkingen op. De meiden en wij hebben erg gelachen en we hebben ze in ieder geval voor eventjes hun problemen doen vergeten. Kort gezegd een geslaagde  ochtend Peruviaans Circus.

circus

Indisch koken met Chetna
De workshop Indisch koken was voor mij een onvergetelijke unieke ervaring. Het is iets die mij nog lang zal bij blijven. Samen met een groepje tienermoeders uit het begeleidingsproject EMMA mocht ik een kook initiatie geven betreffende de Indische keuken.

Samen met Chris en Veerle had ik inkopen gedaan op de lokale markt van Ayacucho. Opnieuw een intense ervaring. De groenten en het fruit die we kochten zijn levende vers en de prijs was spotgoedkoop. Naast linzen en de rijst voor het Indisch gerecht kochten we ook de beste Spaanse bonen, bloemkool, wortels, uien, gember, erwten, limoen en tomaten. Chris kocht ook bloem, eieren, en melk voor zijn real Belgian pancakes.

Het hoofddoel was dus om Indische Biryani te koken met Dhaal en aardappeltjes. Gelukkig had ik de Indische speciale kruiden mee uit België, die heb ik niet op de markt gevonden.  De dames hadden ongelofelijk goed geholpen. Ze noteerden ook alles netjes neer zoals echte studenten. Na drie uur noeste keukenarbeid mochten we samen met de meisjes van CAR en EMMA een prachtige Indische schotel bewonderen. Ze genoten van de Indische schotel. Een onbekend gerecht die ze leerden maken onder mijn begeleiding. Dit gaf mij een gevoel van absolute voldoening vandaag. Het maakt me echt gelukkig.

Jugar Voleibol con Veerle & Sigrid
Bij de voorlichtingsavond werd ons verteld dat de dames in Peru gek zijn op volleybal. Dat is mooi, daar zijn wij ook gek op! Direct gaan de voorbereidingen van start: Beachvolleyballen en shirtjes worden verzameld bij Sigrids beachvolleybalclub BeeVeestrand in Amsterdam. Met een enorme tas met 15 ballen, 12 beachvolleybalshirtjes, sambaballen en fluitjes vertrekken wij richting Ayacucho om de passie voor volleybal te delen met de dames. En passie hebben ze! De breiwerkjes worden even aan de kant gezet en super fanatiek betreden zij het veld in traditionele klederdracht met de gebruikelijke hoedjes, rokken en sandalen. Op de reservebank wordt stug door gebreid tijdens het aanmoedigen…

Mooi om te zien dat zonder elkaars taal te spreken een band ontstaat door het spel. Ook al werd de middag op verzoek van de dames afgesloten met de match van het jaar: Europa tegen Peru…. Gewonnen, maar dat kan ook niet anders, wij zijn 1,5 keer zo groot. En tot slot een enorme taart om samen de dag mooi af te sluiten. Wij hebben allemaal enorm genoten van deze vrolijke, energieke dag!

Lunch op bal   reservebank   trouwe toeschouwers   De fanatieke dames

Vandaag gaan wij de bergen in en logeren bij de gastgezinnen op 3500 meter in Chontaca en 2600 meter in Huanta. Daar geen wifi of bereik….. dus we zijn twee dagen uit de lucht. Wordt vervolgd!!

1. Lia:
    4 oktober 2015
    Heel mooi om jullie verhalen te lezen.Wat had ik er graag bij geweest!
    Veel succes in de bergen en geniet van elke dag!
  2. Joris Smets:
    5 oktober 2015
    Heel leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen!
    En nog leuker om jullie live te ontmoeten en jullie enthousiasme dan te mogen meemaken!
  3. Piebe:
    7 oktober 2015
    Hoe kleine dingen een groot verschil kunnen maken.