De avocado en tara plantages

10 oktober 2012 - Ayacucho, Peru

Vandaag gingen we naar die iets lagere gebieden waar de boeren vooral palta (avocado) en tara verbouwen. De tara bomen hebben niet zoveel water nodig wat handig is in zo'n droge omgeving, de peul wordt gebruikt voor de leerlooierij en de boontjes als bindingsmiddel in oa yoghurt.

tara

De gezinnen waren erg trots om ons hun verbeterde plantage en levensomstandigheden te tonen, solid ondersteunt de gezinnen op verschillende vlakken. Onder andere door ondersteuning ivm irrigatie en het behandelen van plagen kunnen ze hun oogst vergoten en er wordt ook hard gewerkt aan de boekhouding en onderhandeling waardoor ze meer winst kunnen maken.
groepsfoto met de tara produceur
Niet alleen het verhogen van de financiële capaciteit van het gezin is belangrijk maar ook het verhogen van de algemene levensomstandigheden.
Zo krijgen de gezinnen na de bezoeken van de solid medewerkers duidelijke werkpunten dat kunnen oa zijn: behandel elkaar met respect, verdeel de taken in het gezin eerlijk, luister naar elkaar,... Allemaal zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn maar waar hier nog heel veel aandacht aan besteed moet worden.

Bij één familie mochten we na de rondleiding in hun verbeterde keuken en caviastal aanschuiven aan de eettafel voor een heerlijke mondongo schotel, dat aanbod konden we natuurlijk niet weigeren! Mondongo is een stoofschotel van ingewanden en ander restvlees en maïs, dit hoort dan ook bij onze inleefreis, degustatie van de lokale keuken.
mmmm mondongo, ingewandenstoofpot met mais
Na deze bezoeken gingen we nog even langs het kantoor van Solid waar Roeland ons nog heel wat kon vertellen over de microkredietinstelling Makipura. Hierbij kunnen boeren waarmee ze op het platteland samenwerken kleine haalbare leningen aangaan maar ook andere boeren kunnen bij hen terecht nadat ze voldoen aan duidelijk vooropgestelde criteria.

Dit was alweer een lange dag waarin we heel veel leerden over de levensomstandigheden hier en hoe iedereen zijn uiterste best doet om die verbeteren, zowel Solid als de mensen hier.

Joke en de ambassadeurs

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma:
    12 oktober 2012
    Ik vind het heel dapper dat jullie de ingewanden schotel geproefd hebben.