We zijn van start!!! - 2015

29 september 2015 - Ayacucho, Peru

Eindelijk is het zo ver, we zijn aangekomen in Ayacucho: Een reis met een missie! Maar wat is Ayacucho eigenlijk?  Wie zijn wij? En waarom zijn we hier?

Waarom naar Ayacucho?
Ieder jaar organiseert A.S.Adventure en Bever een inleefreis naar Ayacucho voor klanten en medewerkers. Ter plekke steken de reizigers de handen uit de mouwen in de sociale projecten van de organisatie Solid Peru.  Momenteel wordt er door Solid Peru actief aan 5 projecten gewerkt.

• Dia: Het ondersteunen van adolescenten in moeilijkheden door opvang van tienermoeders, voorlichting, en opvang van de kindjes in de crèche zodat de tienermoeders kunnen werken.
  • Manta: Een brei-atelier waar 200 dames werkzaam zijn.
  • Plaza More: Een klein winkelcentrum in Ayacucho.
  • Renova: Organiseert de verkoop van landbouwproducten en geeft advies over bemesting en besproeien van gewassen.
  • Avalac: Melkveeboerderij waar 150 koeien worden gehouden. Van de melk wordt kaas gemaakt. Wayta: Rozenkwekerij waar 33.000 rozen worden gekweekt voor lokale verkoop (rozen worden anders geïmporteerd vanuit Ecuador)

Het doel van Solid is om binnen een paar jaar 100% zelfbedruipend te zijn door de inkomsten uit de lokale economie, en dit weer te investeren in de projecten. Momenteel is dit voor 80% het geval. De overige 20% komt van sponsoring. De belangrijkste sponsors zijn A.S.Adventure en Bever.

Maar hoe werkt dat dan?
A.S.Adventure en Bever verkopen de Ayacucho outdoor & travellijn met oa producten gemaakt in Peru van Alpalca wol. Elk verkocht product levert fondsen op die geschonken worden aan Solid Peru om nieuwe projecten op te starten of bestaande projecten verder uit te bouwen.

Dus Ayacucho is een kledinglijn?
Ayacucho is veel meer dan een uitgebreide outdoor- en travelcollectie, verkrijgbaar bij Bever en A.S.Adventure. Het is ook een regio én een stad in Peru, midden in het Andesgebergte. Deze regio is de meest traditionele en armste regio van het land.Komende 11 dagen gaan wij de verschillende projecten bezoeken, proeven van de cultuur, bijzondere mensen ontmoeten en opzoek naar de verhalen van de mensen uit deze regio. Via deze blog houden wij jullie graag op de hoogte.

En dan nu eindelijk, even voorstellen.

Veerle, Philip, Chris, Jerome, Brian, Vivian, Chetna, Marjella, Wendy en Sigrid. Een enthousiast team van medewerkers en klanten van A.S.Adventure, onder begeleiding van ons talenwonder Camille en de bevlogen Peruaan Carlos, beide werkzaam bij Solid Peru. En Ben natuurlijk niet te vergeten, onze eigen documentaire maker.

Ayacucho bende!

Veerle:
Na drie jaar de Ayacucho inleefreis intern te hebben gecoördineerd voor Bever, zat ik voor de eerste keer op de vlucht naar Ayacucho. Na alle enthousiaste verhalen van ambassadeurs uit voorgaande jaren, mag ik de komende 12 dagen ook al deze indruk opdoen. Nu op het balkon van de ViaVia denk ik aan de dagen die komen gaan, aan de mensen die we gaan ontmoeten, de persoonlijke verhalen die we gaan meekrijgen en vooral de herinneringen die we als groep samen gaan maken.

Philip:
Op het balkon naast Veerle zit ik. Ik kijk uit over een stad waarvan ik dacht dat het minder ontwikkeld zou zijn. De komende 12 dagen worden genieten, mede door het feit dat de sfeer in de groep erg goed is en iedereen enthousiast is om hier te zijn. Ik geloof wel dat wij onze steentjes kunnen bijdragen.

Chetna:
4 maanden geleden wist ik nog niet dat ik de komende dagen in Ayacucho mag doorbrengen. In Juni kreeg ik het goede nieuws te horen om als ambassadeur van Ayacucho hier naar toe te gaan. De projecten samen met Solid International gaan ons de mogelijkheid geven om onze steentjes bij te dragen. Ik ben dankbaar dat ik mag deelnemen.

Vivian:
Wat een prachtige combinatie: een project waar we in geloven, een verblijf in een mooie traditionele stad, jonge en vrolijke medereizigers…….Dankbaar dat ik dat nog mag en kan meemaken.

Wendy:
Ruim een jaar werkzaam als HR Adviseur voor Bever en nu al voor Bever naar Ayacucho! En na twee maanden voorbereiden en voorpret zijn we er nu dan ook echt. Na deze eerste dag in de leuke stad Ayacucho, is het echt doorgedrongen. En met de presentatie van Solid vandaag ook echt een goede indruk gekregen van de projecten die we gaan bezoeken en waar we ons steentje aan gaan bijdragen. Ik heb zin om morgen ‘echt’  aan de slag te gaan!

Chris:
Zeer proper land, overdag rustig maar s‘avonds druk, de mensen zijn zeer vriendelijk en opvallend behulpzaam. Peruvianen staren je ongegeneerd giechelend aan. Wat me ook dadelijk opvalt zijn zeer propere straten, geen zwervers of zwerfhonden en een zekere rust die je overvalt.

Sigrid:
Direct bij aankomst voel je de energie: Drukte in de stad, muziek op het plein, vrolijke mensen, prachtige kleuren (oa van de Manta’s), traditioneel geklede vrouwen, nieuwsgierige grote ogen van de kinderen om ons heen en op de achtergrond de inmense bergen van de Andes. Komende dagen zal ik samen met Marjella en Brian (en bijdragen van hele team) het Ayacucho verhaal vertellen in woord en beeld.

Brian:
Hola mi nombre es Brian… Een van de gelukkigen om zich Ayacucho Ambassadeur 2015 te noemen. Naast leerkracht Lichamelijke Opvoeding aan het Koninklijk Atheneum in Aalst., profileer ik me ook als outdoor fotograaf. Deze twee vakgebieden gaven de doorslag aan AS Adventure om mij het merk Ayacucho te laten vertegenwoordigen. Samen met het team van andere ambassadeurs zal ik trachten om het merk alsook de samenwerking met Solid International meer kracht bij te zetten. Na deze al eerste intense dag voel ik me meer dan vereerd om hier te zijn. Het valt mij in het bijzonder op dat de Peruviaanse mensen een groot hart hebben. Ik voel mij hier al onmiddellijk thuis en het besef dat ik iets kan doen voor hen geeft mij een ongelooflijk goed gevoel. Het inleefproject kan nu beginnen.

Marjella:
12 uur zitten is niet niks, maar zodra ik het vliegtuig uitstapte was ik de reis meteen vergeten. De warmte, een andere geur, een andere cultuur en een ander land aan de andere kant van de wereld.
De mensen zijn vrolijk gekleed in traditionele kleding en kijken met een openblik de wereld in. Een openblik die ik na mijn vorige reis in Peru, 8 jaar geleden, nooit meer ben vergeten. Waar ik tot op de dag van vandaag de inwoners van Peru dankbaar voor ben.

Jerome:
Ayacucho, auqnd on pense a ce nom on imagine une petite ville pauvre en pleine montagne. Mais a ma grande surprise apres 12h de voyage je decouvre un endroit magnifique et tres propre dont certaine grande ville belge devraient prendre exemple. Les couleurs sont magnifiaues et les peruviens en habit traditionel nous regardent comme si nous etions des extraterrestre. Les rencontres sont belles et enrichissantes pour tout le monde.

1. Harry DECROP:
    30 september 2015
    aangenaam om te lezen. Volg uiteraard het avontuur van nabij. Het wordt zeker prachtig en onvergetelijk.
  2. Greet Anthoni:
    30 september 2015
    Wauw, de inleefreis is nu écht begonnen !
    Jullie indrukken brengen herinneringen bij me terug. Die warmte, die veelheid aan kleuren... Ayacucho slaagt er bijzonder goed in om meteen een plekje in je hart te veroveren. Geniet met volle teugen, met al jullie zintuigen. Once in a lifetime experience :)
  3. Arjan vd Wel:
    1 oktober 2015
    Super om te lezen dat na alle voorbereidingen jullie nu echt daar zijn en zelf mooie en inspirerende momenten gaan beleven. Ik kijk uit naar de rest van jullie ervaringen in Ayacucho.
  4. Tamara:
    3 oktober 2015
    Super om te lezen dat de nieuwe ambassadeurs weer zo goed ontvangen zijn!! Brengt ook bij mij herinneringen terug. Geniet van de fantastische mensen die jullie gaan ontmoeten en ook ik ga jullie volgen!
  5. Tamara:
    3 oktober 2015