Rozen, winkelen, chocolademelk

22 oktober 2014 - Ayacucho, Peru

Solid Peru wilt niet puur afhankelijk zijn van giften en hebben daarom verschillende projecten die commercieel, maar ook iets toevoegen aan de maatschappij. Vandaag kregen we de kans om 2 van die projecten te bezoeken.

Vanochtend na een goede nachtrust (die we allemaal hard nodig hadden) en een goed ontbijt, zijn we naar Uchuypampa (2900m, 45min. van Ayacucho stad) gebracht. Hier staat sinds een jaar de rozenkwekerij Wayta. We kregen een rondleiding van José en Franklin, die trots lieten zien wat ze met hun team bereikt hadden in zo'n korte periode. Hun eerste goede oogst was afgelopen Mei en ze willen uitbereiden, want ze kunnen de vraag naar witte rozen niet aan.
Na de rondleiding mochten we voor het eerst echt aan het werk en hebben we in een half uurtje in de kassen geholpen. Het was een klein klusje, maar wel warm.
Nadat wij allemaal een mooie roos kregen en verschillende groepsfoto's gemaakt hadden, zijn we weer terug naar Ayacucho gegaan.

Na de lunch bij Joris en zijn vrouw zijn we naar een Renova winkel gegaan. Hier verkopen ze eerlijke producten voor boeren. De concurrentie van dit soort winkels blijkt groot te zijn, maar Renova heeft een goede naam. Behalve het verkopen van goede producten voor een goede prijs, geven ze ook advies en cursussen. Morgen gaan we logeren bij een paar klanten van hun.

Hierna hadden we wat vrije tijd. Ik ben toen samen met Winnie naar een museum geweest, museo de la Memoria de ANFASEP. Een museum over de oorlog van De Witte Pad. Het was klein, maar maakte veel indruk op me.

's Avonds zijn we naar het nieuwste project van Dia gegaan, Independizacion. Sommige tienermoeders hebben iets meer tijd nodig om helemaal onafhankelijk te zijn en krijgen in dit huis/project de kans.
We werden verwelkomt door 4 meiden van 16 tot 20 jaar en hun opvoedster. Zij wonen hier en gaven ons een blik in hun leven. Na de rondleiding kregen we een heerlijk kopje chocolademelk en een broodje. Ook deze meiden waren terecht trots op wat ze al bereikt hadden en hadden mooie doelen voor de toekomst.
De meiden waren zo volwassen voor hun leeftijd, maar konden poseren als tieners.

Het was weer een onvergetelijke dag voor de groep.

Tamara