Een rondreis langs boerderijen

1 oktober 2013 - Ayacucho, Peru

Om vijf uur in de vroege ochtend ging de wekker. Er stond genoeg op het programma vandaag: koeien melken en kalfjes voederen in de "Establo Avelac." Er waren die nacht twee kalfjes geboren, een tweeling die de naam van twee van onze medeambassadeurs hebben gekregen, Annabel en Willie. Wat een eer! En wat een schattig gezicht deze pasgeboren pluisjes. De oudere kalfjes vonden het soms moeilijk om te drinken, daarom kregen ze een speciale speenemmer. Tjonge, wat hadden ze zin in de verse melk. Aan de andere kant van de stal was er een groep bezig met het verspreiden van stro in de voederbakken van de volwassen koeien. Zij hadden natuurlijk ook honger. Ook verder de koeien gemolken. Hier hielpen twee andere mee met aansluiten van de melkmachine op de koeien. De koeien stonden op springen en wilden graag gemolken worden. Al met al aardig wat werk. In de koeienstal zal je je nooit vervelen.

Voordat we aan het ontbijt begonnen, nog even de resten van het kampvuur opgeruimd. Tijdens het ontbijt werd duidelijk dat we ons moesten haasten. De weg naar onze eerstvolgende bestemming zou wegens wegwerkzaamheden binnen 30 minuten niet meer bereikbaar zijn. Dit betekende als de wiedeweerga spullen pakken en weg wezen. Het was een mooie rit over bergpassen, op en neer. Noodgedwongen moesten we stoppen, want de wegwerkzaamheden waren toch al in gang gezet. Het was spannend of we verder mochten rijden en hoelang dit zou gaan duren.

Eenmaal aangekomen bij onze eerste bestemming, een kleinschalige melkveehouderij  werden we door boer Reinaldo verwelkomd. Samen met zijn zus, boerin Jesusa leidde ze ons rond op hun erf met hun biologische moestuin, hun koeien, varkens en bijen. Ze boden ons een heerlijke maaltijd aan met gepofte aardappelen, gezoute kaas, eieren en thee met honing. Tevens mochten we de koeien melken met de hand. Een moeilijk werkje.

Daarna was het alweer tijd voor de tweede boerderij, ook dit wat een kleinschalige boerderij met melkvee. Hier maakten we kennis met Eusebio, een enthousiaste boer die ervoor gekozen heeft om met behulp van de knowhow van Solid zijn bedrijf van de nieuwste technologie te voorzien. Twee medewerkers van Solid waren hier aanwezig voor het toepassen van een ontwormingskuur. Na een kort bezoek gingen we door naar onze lunchlocatie, een groot protserig restaurant in the middle of nowhere.

Het was inmiddels als veel later dan het geplande schema, zodoende werd besloten om terug te keren naar Ayacucho. Op de terugweg hebben we temidden van Pampa's zeer oude Yuca's bezocht, wel honderd jaren oud. Na de lange rit vol indrukken kwamen we moe terug in het Via Via hostel. Heerlijk douchen en ons klaar maken voor ons volgende avontuur.

1. Peter Koehorst:
    2 oktober 2013
    Met veel plezier lees ik de reisverhalen waaruit blijkt dat de ambassadeurs met veel plezier en enthousiasme van de reis genieten.
    Wat mij minder duidelijk wordt is wat de effecten zijn van de bijdragen die deze mensen ontvangen als gevolg van de aankoop van Ayacucho spullen. Waardoor wordt de kwaliteit van hun leven veranderd. Wat is er bereikt sinds 2012 en de bezoeken van de eerste ambassadeurs.
  2. Ayacucho-ambassadeurs in Ayacucho!:
    3 oktober 2013
    Beste Peter,

Solid International krijgt een bedrag van de verkoop van Ayacucho producten van Bever en A.S.Adventure. Dit bedrag wordt gebruikt om diverse projecten (DIA, Rosas, Renova, Avelac, Makipura, ...) te ondersteunen. Aan de hand van deze financiële middelen krijgen de inwoners van de regio Ayacucho uitleg over hoe ze de kwaliteit van hun leven kunnen verbeteren.

Door de komst van Solid hebben meer mensen toegang tot kennis, ervaring en financiële steun in de vorm van microkredieten. Steeds meer inwoners zien de meerwaarde in van samenwerken met Solid en gaan er ook op vooruit. Dit blijkt onder andere uit onze bezoeken aan de diverse projecten (boeren, tienermoeders, rozenkwekerij, ...).

Hopelijk geeft dit een beter beeld van wat Solid allemaal bereikt heeft en hoe zij de lokale bevolking wil steunen.

Groeten,

de Ambassadeurs