Bezoek bij de boeren: Retro in San Miguel!

4 oktober 2013 - Ayacucho, Peru

Het koningspaar Bram en Willie met de kronen van plastic wordt na een Paris-Dakar rit over toppen van om en nabij 4000 meter en adembenemende ravijnen gedropt in San Miguel, Kris en Veerle zijn reeds eerder bij een met verwelkomingsbloemen zwaaiende dame 'afgeleverd' wanneer de twee moegestreden ridders een eind buiten de druk bewoonde wereld met de teletijdmachine van Professor Barabas zowat honderdvijftig jaar terug in de tijd worden gekatapulteerd.

De familie met een schichtige gestoorde jongen is vriendelijk, het kamertje waarin moet worden geslapen heeft een hoog stalgehalte, de man des huizes gidst fier door zijn wat verder gelegen avocado-boomgaard. Intussen heeft zijn vrouw in haar primitieve keuken het avondmaal klaargemaakt: rijst, dikke bonen en ... cavia. Plots treedt bij de gringo's een vegetarische oprisping krachtig naar boven. Even later wordt het koningskoppel wat verder in het dorp in een avondlijke bijeenkomst van de Pinkstergemeenschap gedropt. Ook Kris en Veerle zijn aanwezig tussen de sloganeske gebeden en gezangen, kleine kinderen zorgen voor enige visuele afleiding, er wordt aan honderd per uur handen gedrukt en omarmd. De avond is duister. De nacht kort door aanhoudend hondengeblaf en ander exotisch moois. Bram doet een zwaktebod en zoekt onze camionette op om te slapen. Willie tracht zich sterkt te houden en blijft eenzaam en verlaten achter in zijn stalletje van Betlehem.

1. Liesbeth:
    19 oktober 2013
    Super mooi geschreven. Ik heb het echter nooit zo ervaren in de drie jaar dat ik er woonde en werkte, wel de warmte van de plaatselijke bevolking.